Biobased Factory
De Biobased Factory komt met een mobiele fabriek die op het erf van de boer ingezet kan gaan worden. Deze verwerkingsmodule gaat vezels, houtachtige delen en groene microvezels uit de ruwe oogst als hennep, sorghum, zonnekroon en olifantsgras destilleren. Deze 3 ruwe grondstoffen kunnen ingezet gaan worden in de bouw van bouwmateriaal voor woningen en andere groene producten. In 2023 werden ze nummer 1 van de KVK innovatie uit de provincie Utrecht.
Door mijn samenwerking met Bouw Boeren zaten we snel na de eerste ideeën om de tafel voor de BioBased Factory. Het was duidelijk dat hier een ander merk voor ontwikkeld moest worden dat wel in “de keten” past maar duidelijk een andere doelgroep en merkwaardes heeft. Los van Bouw Boeren dus. Na een brainstormsessie met de oprichters werden de kernwaardes en de positionering van het merk Biobased Factory scherper.
Na deze sessies zijn er 3 logo’s ontworpen en gepresenteerd. De oprichters hebben daarna het best passende logo gekozen. Hierbij staat de silhouet van een fabriek centraal. Je ziet duidelijk wat het is; verwerken van vezelrijke gewassen in een fabriek zonder uitstoot. Daarbij is oranje de signaalkleur geworden die duidelijk aangeeft dat het om industrie gaat. In de huisstijl zijn oranje diagonale strepen gecombineerd met repeterende plantenpatronen die de keten van vezels visualiseren. De huisstijl is inmiddels terug te vinden in presentaties, folders, vlaggen, kaartjes en niet te vergeten de fabriek zelf.
In 2023 werd de fabriek al gepresenteerd aan Koning Willem- Alexander en in 2024 zal deze operationeel gaan draaien. Van stengel tot bouwmateriaal verwerkt bij de boer!